Tuesday, July 5, 2011

Seeing is Believing



Look at the picture above, focus on the area A and B, are they the same colour? Of course your first impression is "YES LAH! YOU IDIOT!".

But what if I tell you that A and B actually having the same colour? Maybe you will tell me to go check my vision, maybe I got colour blind la. But I can't blame you for what you don't know.

Put this picture into Paint, cut both A and B and see it with your both non-colour-blind eyes. THEY ARE THE SAME COLOUR, indeed.

Seeing is Believing!

华文版:
请你告诉我,上图A和B方块到底是不是同一个颜色?你如果跟我说当然不是,那么我就不会把你怪人啦!
但是当我很认真地告诉你“其实它们是同一个颜色”的时候,你们会不会把我当成怪人呢?
你我都不是色盲,相信我。
请用Paint,然后将A和B各自切成一小块,再看,你就知道“其实它们是同一个颜色”的。
你我都没有错,是我们的大脑被骗了。

网上的解说是这样的:
有很大一個造成錯覺的原因是來自於那個綠色的圓柱體。由於大腦必須評估每塊格子上的光線有多少,同時也必須了解有多少亮度是由格子上原本的顏色所造成的,當然還要同時計算出有多少是由陰影所造成的,所以難免會出這樣一點小差錯。


有谁的英文好的,麻烦把它翻译成英文。当然我的英文是好啦!但是我没有那么多时间嘛!知不知道?

晚安。

2 comments:

Shen Wen said...

bo ko leng!

Yossi Candice Huth said...

zhe shi wu ta kong eh, wu ta kong ha mi dou shi ha mi